Sztuka komponowania jadłospisu

Pokonywanie pierwszych trudności
Pamiętajmy o tym, że dieta OleoKeto to nie tylko sposób odżywiania, ale przede wszystkim forma terapii, która ma przynieść określone korzyści. Za dokonywanymi zmianami stoi w związku z tym motywacja, która ułatwi pokonywanie trudności. Należy dołączyć do tego odpowiednią edukację żywieniową, pozytywne nastawienie, akceptację zmiany stylu życia i wsparcie ze strony rodziny oraz osób najbliższych. – Niezbędne też będzie „zaprzyjaźnienie się” z tabelami składu produktów, kalkulatorem i wagą, aby przeliczać ilość gramową tłuszczów, węglowodanów i białek, jaką powinniśmy przyjąć każdego dnia w każdym posiłku, dla zachowania modelu diety ketogennej. W internecie pojawia się jednak coraz więcej przepisów, dietetycy mogą ułożyć jadłospis za nas, a na rynku można już znaleźć firmy cateringowe dostarczających gotowe posiłki ketogenne. Jest to zatem coraz łatwiejsze – wspomina ekspert w zakresie dietetyki, Sławomir Kula.
 
Istotne parametry
Przy samodzielnym układaniu diety ketogennej należy uwzględnić kilka istotnych parametrów. Kluczowe będą dla nas odpowiedzi na następujące pytania:
  • Jaki jest wiek oraz płeć osoby przechodzącej na dietę ketogenną?
  • Jaka jest jej masa ciała?
  • Jaki jest jej stan fizjologiczny i na jakie dokładnie cierpi schorzenia?
  • Jaki jest jej poziom aktywności fizycznej?
  • Jaki jest rodzaj i tryb wykonywanej przez nią pracy?
Ponadto ważne są również preferencje i zwyczaje żywieniowe. Warto więc zastanowić się, jakie produkty lubimy, o jakich porach zwykle możemy pozwolić sobie na posiłek, czy wszystkie z nich możemy przygotowywać samodzielnie w domu i ewentualnie zabierać ze sobą do pracy? Gdy zbierzemy już wszystkie powyższe informacje, możemy przystąpić do układania jadłospisu.
 
Jakie produkty wybierać?
Dieta ketogenna, w tym opracowana również dla osób z nowotworami  dieta OleoKeto 2:1, opiera się głównie na produktach bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Oznacza to, że nie możemy po prostu wprowadzić do menu jak największej ilości golonki czy karkówki. – W przypadku modeli z dużą zawartością tłuszczów zwierzęcych nasyconych łatwo o choroby sercowo-naczyniowe. Dieta ketogenna wymaga zatem od nas doboru takich pokarmów, które podczas wprowadzania organizmu w stan ketozy nie zrujnują naszego zdrowia – wyjaśnia dietetyk. Do źródeł „dobrych” tłuszczy należą m.in. ryby morskie, owoce awokado, orzechy, pestki, a ponad wszystko oleje roślinne, np. olej lniany, oliwa z oliwek czy olej konopny. – Najbardziej wskazane są te wytwarzane w technologii tłoczenia na zimno. Ich szczególna wartość wynika z zawartości kwasów tłuszczowych jedno- i wielonienasyconych. Ponadto sięgamy po drób, masło, jajka i wszelkiego rodzaju produkty białkowe (np. przetwory mleczne, sery). Oprócz tego aby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, jadłospis powinien zawierać  żywność z każdej grupy spożywczej. Dlatego do diety niskowęglowodanowej należy również włączyć warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym (IG). Cała sztuka polega na trzymaniu się odpowiednich proporcji. Jak jednak widać, do wyboru mamy całą gamę pożywienia.  
 
Czego unikać?
W ramach diety ketogennej ograniczeniu podlega żywność będąca źródłem węglowodanów. Należą tutaj produkty pełnoziarniste (np. pieczywo), makarony, ryż, kasze, płatki śniadaniowe, warzywa bogate w skrobię (np. ziemniaki i strączki), słodkie owoce, cukier rafinowany i wszelkiego rodzaju słodkości. Dlatego należy bezwzględnie wyeliminować wszelkie słodkie przekąski pomiędzy posiłkami. Poza powyższymi ograniczeniami ważne jest zachowanie jeszcze kilku zasad podczas przestrzegania diety ketogennej. Dla utrzymania pełnego zdrowia rezygnujemy także z produktów wysokoprzetworzonych czy zawierających nadmiar soli. Alternatywą dla potraw smażonych powinny być dania przygotowane na parze czy w piekarniku. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie zrezygnować z tego sposobu przyrządzania żywności, zadbajmy o to, by powłoki patelni, których używamy do smażenia, były nieprzywierające, a więc ceramiczne lub teflonowe.
 
Porady dotyczące przygotowania potraw
Jadłospis w modelu żywienia OleoKeto 2:1 zakłada spożywanie 4 posiłków dziennie o stałych porach. – Dieta ketogenna powinna mieć wiele wspólnego z większością zasad racjonalnego odżywiania. Pomimo ograniczeń posiłki muszą być urozmaicone i atrakcyjnie wyglądać oraz dostarczać odpowiednią ilość wody i błonnika pokarmowego – dodaje ekspert, Sławomir Kula. Sporym ułatwieniem jest zastąpienie 2 z 4 codziennych pozycji w menu smacznym i sycącym koktajlem Dekarcenal® 2:1. Ten dietetyczny środek spożywczy zapewnia pokrycie dziennego zapotrzebowania na zdecydowaną większość witamin i minerałów, a jednocześnie podtrzymuje zachodzący w organizmie stan ketozy. W jego skład wchodzi m.in. tłoczony na zimno olej lniany, aminokwasy ketogenne czy olej MCT. Wartość kaloryczna  posiłków powinna być zgodna z indywidualnymi normami pacjenta. Łatwo ją określić, korzystając z tabel zapotrzebowania kalorycznego. Dużym ułatwieniem przy komponowaniu jadłospisu będzie prowadzenie codziennych notatek. Podręczny zeszyt, w którym wpisane zostaną wszystkie przeliczenia wagowe prawidłowo skomponowanych posiłków, a także rozkład proporcji składników odżywczych, umożliwi nam szybkie odtworzenie ulubionych dań.
 
Przykładowe menu
– Układanie jadłospisu w trakcie stosowania diety ketogennej tylko na pierwszym etapie może sprawiać trudności. Na początku trzeba spędzić jakiś czas z długopisem i kalkulatorem w ręku, aby obliczyć właściwe proporcje makroskładników, a następnie przy wadze kuchennej, aby je odważyć. Robiąc notatki, szybko jednak dochodzi się do wprawy, a nawet intuicyjnego przygotowywania posiłków – podkreśla dietetyk. Ten styl odżywiania nie wymusza na nas rezygnowania z ulubionych smaków. Wśród sugerowanych dań znajduje się np. jajecznica, omlet, duszony kurczak, łosoś, warzywa na parze czy sałatki z serowym lub mięsnym składnikiem. Przykładowo w ramach całodziennego wyżywienia rano możemy sobie zafundować jajka sadzone na maśle z pomidorem i szczypiorkiem oraz gorzką herbatę, w ramach drugiego śniadania wypić koktajl Dekarcenal 2:1 o smaku kawy z mlekiem, na obiad podać zupę cebulową oraz łososia pieczonego z warzywami, a następnie jeszcze raz sięgnąć po Dekarcenal 2:1 np. o smaku bananowym.
 


Ważne informacje

A

Glukoza jest źródłem energii dla komórek nowotworowych

B

Przy deficycie glukozy zdrowe komórki zmieniają swój metabolizm i pozyskują energię z ciał ketonowych powstających z rozkładu tłuszczów.

C

Odebranie komórkom nowotworowym glukozy (jedynego źródła energii) skutkuje zahamowaniem tempa ich wzrostu i obumieraniem.

Najpopularniejsze przepisy

X

Ta strona używa Cookies które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności.