Czy w czasie stosowania diety niskowęglowodanowej jest potrzeba dodatkowego uzupełniania witamin?


Niektóre osoby mogą mieć indywidualne wskazania do przyjmowania większych ilości niektórych witamin, w zależności od stanu organizmu, czy spersonalizowanych wskazań lekarskich. Wówczas należy je uzupełniać. W przypadku niektórych witamin, np. witaminy D istnieją osobne zalecenia dotyczące jej suplementacji, które są niezależne od sposobu żywienia. Zgodnie z nimi należy dodatkowo przyjmować preparaty z odpowiednimi ilościami witaminą D (np. z linii D-Vitum forte), na którą zapotrzebowanie jest różne w zależności od wieku.

Suplementacja w dawce 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę), zależnie od masy ciała, zalecana jest, jeśli nie jest zapewniona efektywna synteza skórna witaminy D w miesiącach letnich. Seniorzy (65+ lat) powinni otrzymywać suplementację w dawce 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę), zależnie od masy ciała, przez cały rok, ze względu na obniżoną efektywność skórnej syntezy witaminy D. Otyli dorośli i otyli seniorzy powinni otrzymywać suplementację w dawce 1600-4000 IU/dobę (40,0-100,0 µg/dobę), zależnie od stopnia otyłości, przez cały rok. Racjonalna ekspozycja skóry na promieniowanie słoneczne jest bezpieczna i poprzez sytnezę skórną stanowi dodatkowe źródło witaminy D. 
 
Źródło: Płudowski P. i wsp. (2013) Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy medyczne/Pediatria, T.10, str. 573-578


Ważne informacje

A

Glukoza jest źródłem energii dla komórek nowotworowych

B

Przy deficycie glukozy zdrowe komórki zmieniają swój metabolizm i pozyskują energię z ciał ketonowych powstających z rozkładu tłuszczów.

C

Odebranie komórkom nowotworowym glukozy (jedynego źródła energii) skutkuje zahamowaniem tempa ich wzrostu i obumieraniem.

Najpopularniejsze przepisy

X

Ta strona używa Cookies które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności.