Mleko na diecie ketogenicznej - Czy lub jakie pić mleko na keto?
Porady

Mleko na diecie ketogenicznej – Czy lub jakie pić mleko na keto?

Czy zastanawiałaś/eś się, czy mleko jest przyjazne w diecie ketogenicznej? W dzisiejszym artykule przedstawię różne rodzaje mleka, ich zawartość węglowodanów i jak wpływają na stan ketozy. Poznasz, które rodzaje mleka są dobre w diecie keto i które należy unikać. Jeśli jesteś lub planujesz ten plan żywieniowy, to dobrze trafiłaś/eś.

Czym charakteryzuje się dieta ketogeniczna i stan ketozy?

Dieta ketogeniczna, potocznie zwaną dietą keto, to niskowęglowodanowy sposób odżywiania, który skupia się na spożyciu posiłków z dużą zawartością tłuszczów i umiarkowaną procentowo ilością białka. Celem diety jest doprowadzenie organizmu do stanu ketozy. Doprowadzenie organizmu do tego stanu powoduje pozyskiwanie energii z tłuszczów zamiast węglowodanów. W diecie spożycie węglowodanów jest ograniczone do minimum (20-50 gramów dziennie).

Jakie są rodzaje mleka i które są przyjazne na diecie keto?

Istnieje wiele rodzajów mleka, ale nie wszystkie są odpowiednie w tym sposobie odżywiania. Niektóre zawierają zbyt wiele węglowodanów, które mogą doprowadzić do zakłócenia stanu ketozy. Poniżej rozpisuję najbardziej popularne wśród tego rodzaju napoju jakim jest mleko.

  • Mleko krowie – zarówno pełne, jak i niskotłuszczowe, są bogate w węglowodany. Jedna filiżanka (240 ml) mleka pełnego zawiera około 12 gramów węglowodanów. Procentowo stanowi to znaczną część dziennego limitu. Mleko krowie zawiera także cukier, nazywany laktozą, który jest naturalnie bogaty w węglowodany. Biorąc to pod uwagę, mleko krowie na keto jest jednym z produktów, których należy unikać.
  • Mleko sojowe – podobnie jak mleko krowie, zawiera wysoką zawartość węglowodanów. Jedna filiżanka niesłodzonego mleka sojowego zawiera około 12 gramów węglowodanów. Z drugiej strony mleko sojowe jest bogate w białko, co jest korzystne. Biorąc te fakty pod uwagę, mleko sojowe nie jest dobrym wyborem na keto.
  • Mleko owsiane – nie jest zalecane picie mleka na diecie. Około 240 ml mleka to około 16 gramów węglowodanów i stanowi znaczną część limitu węglowodanów.
  • Mleko migdałowe – jest jednym z najbardziej przyjaznych dla keto rodzajów mleka. Jedna filiżanka niesłodzonego mleka migdałowego zawiera tylko 1 gram węglowodanów. Ten argument powoduje, że jest to bardzo dobra alternatywa dla mleka krowiego i sojowego. Należy zwrócić też uwagę, że mleko migdałowe jest bogate w witaminy i minerały, takie jak wapń i witamina E.
  • Mleko kokosowe – jest drugim świetnym wyborem po mleku migdałowym. Mleko to ma wysoką zawartość tłuszczu i niską ilość węglowodanów. Jedna filiżanka (240 ml) niesłodzonego mleka kokosowego dostarcza około 1 gram węglowodanów.

Jakie mleko na keto można pić, a które należy unikać na diecie ketogenicznej?

Na diecie ketogenicznej można pić mleko, ale te rodzaje, które mają niską zawartość węglowodanów. Najlepszymi wyborami są niesłodzone mleko migdałowe i mleko kokosowe. Wpisują się idealnie w dietę keto, są bogate w tłuszcze i bardzo niską zawartość węglowodanów porównując z sojowym i krowim.

Jakie inne rodzaje mleka są przyjazne dla keto?

  • Mleko lniane – podobnie jak mleko migdałowe i kokosowe, ma bardzo niską zawartość węglowodanów. Jedna filiżanka mleka lnianego zawiera 1 gram węglowodanów. Bardzo dobrze wpisuje się w zasady diety keto.
  • Ultrafiltrowane i surowe mleko krowie – jes to specjalny rodzaj mleka, który przechodzi przez proces ultrafiltracji. Proces ten ma za zadanie usunąć większość węglowodanów. Są one trudno dostępne i w porównaniu z zalecanymi, także o wiele droższe.
Jakie inne rodzaje mleka są przyjazne dla keto?

Podsumowanie mleka na diecie keto

Na diecie ketogenicznej ważne jest monitorowanie spożycia węglowodanów, a to obejmuje również mleko. Choć tradycyjne mleko krowie i mleko sojowe mogą zawierać zbyt wiele węglowodanów w dziennej rozpisce, istnieją inne, przyjazne dla keto opcje. Są to mleka roślinne migdałowe, kokosowe i lniane. Pomimo to, przed zakupem należy sprawdzać etykiety – niektórzy producenci mogą dodawać dodatki cukru lub innych składników bogatych w węglowodany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *