Jedzenie ma znaczenie

Makroskładniki kontra geny
Coraz głośniej mówi się dzisiaj o programowaniu metabolicznym, czyli o tym, że dieta kobiety w ciąży może wpływać na zdrowie jej dziecka nawet w życiu dorosłym. Do tego dochodzi rozwój takich dziedzin nauki, jak nutrigenomika (badania dotyczące tego, jak składniki odżywcze wpływają na ekspresję genów) i nutrigenetyka (analiza, jak zmiany genetyczne wpływają na odpowiedź na substancje odżywcze) – wskazuje ekspert w dziedzinie dietetyki, Sławomir Kula. Oprócz tego przybywa schorzeń, które są klasyfikowane jako cywilizacyjne,  niezakaźne i żywieniowo zależne. Oznacza to, że są one pochodną cywilizacji, w jakiej żyjemy, a więc przyjętego przez nas stylu życia, nie rozprzestrzeniają się na zasadzie zakażenia, a ich etiologia tkwi w spożywanych bądź pomijanych przez nas pokarmach.
 
Dietoterapia pod lupą
Skoro związek diety i zdrowia jest niezaprzeczalny, warto korzystać z jedzenia jako swoistego środka leczniczego. – Diety specjalistyczne odpowiednio dopasowane do pacjenta powinny być stałym elementem procesu leczenia, który wspomaga pracę lekarza. Deficyt energetyczny jest skutecznym sposobem na leczenie nadwagi i otyłości, dieta z kontrolowaną zawartością kwasów tłuszczowych (redukcją nasyconych kwasów tłuszczowych i wzrostem nienasyconych kwasów tłuszczowych) poprawia profil lipidowy, a eliminacja cukrów prostych wyrównuje insulinooporność i wspomaga proces leczenia cukrzycy – wyjaśnia ekspert. Do tego dochodzą m.in. takie choroby, jak nadciśnienie tętnicze, nadczynność tarczycy, zapalenie wątroby i trzustki, niewydolność nerek, kamica żółciowa, refluks żołądkowo-przełykowy, marskość wątroby, dna moczanowa czy nowotwory, podczas których warto sięgać po dietoterapię. Modele żywienia są uzależnione nie tylko od specyfiki przypadłości, ale także od etapu leczenia. I tak inaczej będą wyglądały zalecenia dietetyczne w okresie pooperacyjnym, a inaczej po opuszczeniu szpitala. – Dieta powinna być ważnym składnikiem opieki zdrowotnej i zawsze należy ją dostosować do indywidualnego zapotrzebowania pacjenta – dodaje specjalista.
 
Żywieniowe SOS
Dieta ma szczególne znaczenie w przypadku pacjentów onkologicznych. W dodatku podczas przebiegu choroby spełnia ona wiele różnych funkcji. – Jej głównymi zadaniami jest przeciwdziałanie niedożywieniu, które dotyka blisko 80% osób chorych na nowotwór czy zmniejszenie efektów ubocznych leczenie podstawowego chemio- i radioterapii. Prawidłowo odżywiony pacjent jest w stanie przyjmować leczenie w wyznaczonych terminach i lepiej reaguje na terapię.– wyjaśnia dietetyk medyczny, Paulina Borek. Ponadto za pomocą odpowiedniego żywienia uaktywnia się układ odpornościowy czy poprawia przemianę materii – dodaje dietetyk, Sławomir Kula. Specjalnie opracowana dieta OleoKeto pozwala na odcięcie nowotworu od jego glukozowego „pożywienia” i wprowadzenie organizmu w leczniczy stan ketozy. Wraz z menu dostarczamy sobie także komplet witamin i minerałów, wśród których w przypadku raka najważniejsza jest witamina C, E i ß-karoten. Pamiętajmy, że najlepszą ich przyswajalność osiągamy, gdy spożywamy świeże i nieprzetworzone produkty. Gdy jednak nasz bilans żywieniowy wzbudza wątpliwości, warto sięgać po dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego, jak Dekarcenal. – Odpowiednia dieta pacjenta onkologicznego jest gwarancją lepszego rokowania zdrowotnego, a prawidłowo odżywiony organizm będzie miał więcej sił na walkę z chorobą. Działa to jednak także w odwrotną stronę. Jeżeli żywienie będzie nieodpowiednie, organizm chorego mogą zaatakować inne choroby, a zarazem spowolnieniu bądź pogorszeniu mogą ulec efekty terapii – przestrzega dietetyk.
 
Dieta na zdrowie
Dieta to jednak nie tylko narzędzie walki z chorobami, ale także skuteczny środek, który może im zapobiegać. Zalecenia dietetyczne, które pozwalają jak najdłużej utrzymać zdrowie, zostały sformułowane jako „zasady racjonalnego odżywiania”, a także jako „zasada 7U” profesora Bergera. Należy do nich:
1. Urozmaicenie – jadłospis powinien zawierać produkty z każdego piętra piramidy żywieniowej.
2. Umiarkowanie – posiłki powinny być spożywane w umiarkowanych ilościach.  
3. Uregulowanie – powinniśmy spożywać 4–5 posiłków dziennie co 2–3 godziny o stałych porach.
4. Unikanie – należy unikać słodyczy, produktów wysokoprzetworzonych, tłuszczów zwierzęcych, a także używek.
5. Uprawianie – zaleca się zapewnianie sobie codziennej aktywności fizycznej o umiarkowanym natężeniu.  
6. Umiejętne przyrządzanie potraw – powinniśmy zrezygnować ze smażenia na rzecz gotowania tradycyjnego, gotowania na parze i pieczenia.
7. Uśmiechanie się – radość i pozytywne nastawienie do życia to również ważne elementy profilaktyki zdrowotnej.  
 


Ważne informacje

A

Glukoza jest źródłem energii dla komórek nowotworowych

B

Przy deficycie glukozy zdrowe komórki zmieniają swój metabolizm i pozyskują energię z ciał ketonowych powstających z rozkładu tłuszczów.

C

Odebranie komórkom nowotworowym glukozy (jedynego źródła energii) skutkuje zahamowaniem tempa ich wzrostu i obumieraniem.

Najpopularniejsze przepisy

X

Ta strona używa Cookies które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności.